Læsning lyder umiddelbart som en noget stillesiddende aktivitet, men med den rette pædagogfaglige vinkling kan man motivere til bevægelse både under og efter læsningen. Her kommer forslag til bøger, som understøtter bevægelse i legen og udenfor legen.
Man kan lægge stille ud med En prik og en streg. Det er både en samling små fortællinger og en massage-vejledning, som kan bruges af små og store. Man tegner simpelthen på ryggen af en kammerat.
De ældste i børnehaven interesserer sig måske for sundhed og udseende. Det er et voksenperspektiv. I form i en fart gør lidt grin med helsefokusset. Foran mig stod en række blade. Med mænd på forsiden. Mænd med bare maver. Og det var ikke bare bare maver. Der var muskler alle vegne. De så ud, som om de var malet på. Med dybe skygger.
Leg et eventyr
Gode bøger sætter gang i fantasien og giver dermed næring til lege. Det gælder, uanset om børnene vil gentage historien som et skuespil eller bruge bøgernes situationer som afsæt til egne lege. At bøgerne samtidig fortæller om venskab, hjælpsomhed osv. er kun en yderligere bonus.
Den meget smukke og følsomme Mørkemusen fortæller et drama, man kan gennemspille, mens bogen læses. Den forsigtige Mørkemusen har ikke sine søskendes voldsomme udforskertrang, og netop derfor kommer den i sidste ende til at redde søsteren, som går et skridt for langt ud i den vide verden. Lad børnene gå, falde, kaste sig, trække osv. til højtlæsningen. Og spil selv med!
Børnekulissen har udgivet en række bøger i pixi-størrelse med små historier, som er egnet til at opføre som teaterstykker. Det lokale bibliotek kan bestille dem hjem, hvis de ikke har dem selv. Spørg evt. efter en ebogs-udgave. Bøgerne er illustreret med fotos. Husk at gå i børnehøjde og lad børnene komme med forslag til variationer, så man ikke blot gentager opstillingerne i bøgerne. Der er både klassikere og nye historier – og endda julehistorier med nisser.
Dagtilbudslivet er fuld af muligheder for bevægelse. Sandkassen, gyngerne, puderummet og turen til zoologisk have er vigtige locations i Viola og veninderne, som også skal læses på grund af sin beskrivelse af venskabets fartbump.
Hvis man vil have en lidt vildere ramme for bevægelsesfremmende lege, kan jeg fx anbefale Jan Lööfs Min morfar er sørøver, som findes i et hav(!) af udgaver, både som hel bog og som del af en samling. Historien er ikke helt politisk korrekt efter 2022-målestok, så det vil være på sin plads at overdrive kraftigt, så alle forstår, at vi er i en eventyrverden.
Derimod kan (barne)læseren godt komme i tvivl om, hvor meget der foregår i karakterernes virkelige verden, og hvor meget der er fri fantasi, når man læser Astrid Lindgrens smukke Der er ingen røvere i skoven. Man kan passende lave rød stue om til en røverrede og bygge en barrikade mod røverhøvdingen Fiolito, ligesom det sker i historien.
Det største eventyr kan man finde i cirkus. Lav et cirkus-tema i dagtilbuddet. Det er der mange gode bøger om. Lille Kvast som cirkusartist udmærker sig ved at være helt ordløs. Klovnenumre er der mest af, suppleret med en linedanser. Tilføj selv flere artister.
Ordløs er også En helt hvid bog. Den kan inspirere til at male med vand på murene (udendørs!). Brug store pensler og/eller koste. Man arbejder mod tiden på den måde, og det gør den lille maler i bogen også, for hans tegninger bliver levende.
Bogen dirigerer
Nogle gange kan man være heldig at få fingre i en bog, som selv fortæller, hvordan man kan bevæge sig. Helt oplagt er bøger med fagtesange. Dagtilbuddet har sandsynligvis allerede nogle stykker af dem, suppler dem evt. ved et biblioteksbesøg.
Sidste år kom den utroligt morsomme Bogen der ikke ville læses. Den vil børnene bede om at få læst igen og igen. Bevægelserne er kun en del af morskaben, men sjove er de. Mens man læser, skal man bevæge hænderne, som om man styrer en bil (og man må også trykke på hornet). Man skal baske med bogen/vingerne. Man skal kæmpe med den genstridige bog, som vil lukke sig. Man skal puste, når den brænder. Og man skal dreje den rundt og rundt og rundt og …
Om forfatteren
Bjarne W. Andresen er pædagog, master i børnelitteratur og litteraturredaktør på www.paedagogen.dk.
Litteratur
Bogen der ikke ville læses af David Sundin. Gutkind 2021.
Børnehavens superhelt af Mariane Siem og Thor Guldager. Børnekulissen 2015.
Der er ingen røvere i skoven af Astrid Lindgren og Ilon Wikland. Gyldendal 2009.
Flora i skoven af Lotus Lykke og Isabel Deleuran. Børnekulissen 2014.
En helt hvid bog af Silvia Borando, Lorenzo Clerici og Elisabetta Pica. Forlaget Alfa 2013.
Historier af Jan Lööf. Carlsen 2008.
I form i en fart af Ellen Holmboe. Løse Ænder 2014.
Lille Kvast som linedanser af Piere Bailly og Céline Fraipont. Forlæns 2015.
Mørkemusen af Marianne Iben Hansen og Tea Bendix. Gyldendal 2019.
Nisserne på gården af Mariane Siem og Isabel Deleuran. Børnekulissen 2014.
En prik og en streg af Mette Hegnhøi. Jensen & Dalgaard 2017.
De tre Bukke Bruse – og trolden af Mariane Siem og Niels Chr. Hansen. Børnekulissen 2015.
Skovnissens Jul af Mariane Siem og Niels Chr. Hansen. Børnekulissen 2014.
Tasketuren af Lotus Lykke og Isabel Deleuran. Børnekulissen 2014.
Tryllehatten af Mariane Siem og Preben Stentoft. Børnekulissen 2017.
Ulvehyl og Bjørneklo af Mie Lotus Lykke og Anne-Mette Kruse. Børnekulissen 2014.
Viola og veninderne af Line Kyed Knudsen og Charlotte Pardi. Carlsen 2015.
De fleste bøger er anmeldt af Bjarne W. Andresen på www.paedagogen.dk, www.denbelæstepraktiker.dk eller www.bjarnewandresen.dk.