Renée Helmig Toft Simonsen (forfatter)
Lars Munck (illustrator)
ADHD-foreningen 2013
25 sider
Reneé Helmig Toft Simonsen og ADHD-foreningen har begået en lille genistreg med Alle er gode til noget, som kun er lidt større end en Pixi-bog. Det er svært at få en sammenhængende historie ned på så lidt plads, og det er lykkedes fremragende, endda med et vigtigt budskab.
Kasper vil egentlig have “rigtig” maling i skolen, ikke bare farvekridt. Alligevel rækker han hånden op, da klassen bliver spurgt, hvem der vil have kridt. Da han får malingen, kommer der kun klatter ud af hans pensel, og derfra går det ned ad bakke. Det går ud over Sille, Silles tegning og Silles tryghed, så hun beder Lene (læreren?) om at sætte ham uden for døren.
Lene forstår heldigvis Kasper bedre end klassekammeraten gør. Hun går ikke med på, at han ikke duer til noget, selv om han siger det. I stedet laver de en leg, hvor børnene fortæller, hvad de er gode til. Kasper ender med at gøre noget, han er rigtigt god til: Han blæser millioner af sæbebobler ud i skolegården. Da det ringer ud, fyldes skolegården med børn. De jubler, da de ser alle boblerne. På den sidste side kan man selv tegne, hvad man er god til.
Det er en bog med mange læsere: Børn som Kasper vil se sig forstået. Kammerater til børn som Kasper vil få et indblik i, hvordan det nogle gange kan føles at være ham. Lærere og pædagoger bliver mindet om, at børns handlinger altid har et formål. Alle bliver mindet om, at “jeg duer ikke til noget” er en destruktiv tilgang til sig selv, som kan og skal vendes.
I maj 2013 blev Alle er gode til noget udsendt til 0.-2. klasse, men jeg har oplevet et barn i 5. klasse give et sæt til sin klasse for på den måde at formidle de situationer, ADHD nogle gange bringer hende i.
ADHD-foreningen har givet tilladelse til, at jeg deler Alle er gode til noget som e-bog her.