Anette Prehn
Dafolo 2021
24 sider
Det er en svær øvelse at prøve at sætte sig i en anden persons sted. Derfor fylder empati meget i arbejdet med andre mennesker. Ikke blot hos professionsudøveren, men også som et begreb, vi ønsker at give børn og unge indsigt i.
Med Empati er der kommet et overskueligt hæfte til unge. Med udgangspunkt i to cases i en klasse og et eksperiment blandt teologistuderende viser Anette Prehn, at vi alle kan blive udfordret på vores handlinger, uanset hvor empatiske vi er. Det kan fx skyldes gruppepres, angsten for selv at blive mobbet eller noget så jordbundet som tidspres.
På den måde bliver en del af byrden taget af de unges skuldre. Der er ingen løftede pegefingre i Empati, der er kun en forståelse af, at vi kan blive påvirket af en række forhold såvel udefra som indefra. Tunnelsyn kan ødelægge vores evne til at genkende og forstå andres følelser, og forfatteren spørger: I vores samfund er der tit et stærkt fokus på at nå deadline under pres. Hvad betyder det mon for vores empati?
Fra sin egen teenager-tid fortæller Anette Prehn om en episode, hvor hun grinede ad en klassekammerat, som efterfølgende forlod skolen. Prehn tog dengang for givet, at det var hende, som havde presset kammeraten til et skoleskift. Først som voksne fik de atter kontakt til hinanden, og det viste sig, at klassekammeraten slet ikke havde tillagt episoden den samme betydning.
Anekdoten følges op af en række forslag til, hvordan man kan øve både at udvikle sin empati og at udøve empatiske handlinger. Det betyder ikke, at du med et trylleslag bliver 100 procent enig med den anden. Men det betyder, at du har bedre forudsætninger for at forstå, ”hvor personen kommer fra”, som man siger. Det er første skridt på vejen til en samtale præget af respekt og nærvær.
Forfatteren bruger et begreb fra sit øvrige ”Hjernesmart”-univers, som hun har beskrevet grundigere i flere af sine andre bøger: Ved at gøre en ting mange, mange gange (fx sige en bestemt sætning) ”tramper” man en ”sti”. Det vil sige, at man styrker de synapser, som bærer bestemte informationer fra nervecelle til nervecelle. Anette Prehn opfordrer til at øve sig på forhånd, så de er lettere at vælge i situationen – for eksempel Ansvars-stien, Mod-stien og Empati-stien. Ansvar, mod og empati er netop emnerne for de tre hæfter i serien Menneskekender, som henvender sig til teenagere. På www.hjernesmart.dk kan man finde refleksionsspørgsmål til hæfterne samt supplerende materiale.
Jeg håber, at alle i løbet af deres teenageår stifter bekendtskab med Menneskekender-serien, enten i skole, fritidstilbud eller privat.