Klods Hans-prisen 2020
I år er intet, som det plejer at være. Klods Hans-prisen 2020 blev uddelt på Albus – International Festival for Børnelitteratur, som heller ikke lignede sig selv. Men som Klods Hans trodsede både vi og Albus de forhindringer, pandemien gav os.
Af Bjarne W. Andresen, formand for Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark
I al ubeskedenhed begynder vi med os selv. Stor ros til Albus for fleksibilitet og goodwill. Da vi ringede til projektleder Sif Lüscher Rauff og fortalte, at festivalen var nomineret til Klods Hans-prisen, inviterede hun spontant til, at vi kunne holde det på Albus, uden skelen til hvem der ville ende med at gå af med prisen.
Traditionen tro hørte vi eventyret om Klods Hans. Jesper Kirkegaard gav deltagerne en opdateret version af fortællingen, hvor han trak på sin erfaring som Aarhusmester i poetry slam. I hans version var der både selfiejunkies repræsenteret ved storebrødrene, døde coronamink på vejen i stedet for kragen, og døren til en politisk karriere for Klods Hans blev endegyldigt lukket med hans udtalelse om, at ”ta’r hun mig, så ta’r hun mig! og ta’r hun mig ikke, så ta’r jeg hende alligevel!”
Årets modtager af Klods Hans-prisen: Nadia Mansour
I Betina Falsings tale til prismodtageren omtalte hun først de to øvrige nominerede til årets pris: Albus for deres betydning for dansk og international børnelitteratur og for deres børnekulturelle perspektiv ”for, med og af børn” og Gratis Børnebøger for deres forståelse for, hvordan læserne får nem adgang til kvalitetslitteratur og for at stille deres eget arbejde til rådighed i projektet.
Nadia Mansour modtog Klods Hans-prisen 2020 for sin forskning i minoritetsbørn og -unges repræsentation i litteraturen og formidlingen af sine resultater til kvalificering af især undervisningen. I år forsvarede hun sin ph.d. om emnet, og hun har vist, at det er muligt at rumme både teori og praksis.
Nadia Mansour fik overrakt Klods Hans-prisen, som i fysisk form var et billede skabt af en kunstner valgt af prismodtageren selv. I år var det Kasper Købke, som således kunne repræsentere prisuddelerne med to kasketter, da han også sidder i IBBY’s bestyrelse.
Derefter takkede Nadia Mansour for Klods Hans-prisen og betonede, at det i coronatider er ekstra vigtigt at bygge bro mellem kulturer, fordi vi ikke mødes af os selv i samme omfang som tidligere.
Prisoverrækkelsen blev streamet på vores Facebook-side, hvor den kan genses. Videoen ligger også ibby.dk.
Uddrag fra talen til Nadia Mansour
(Skrevet af Betina Falsing)
Ph.d.-afhandlingen Multikulturel litteratur i danskfaget har en mission, som den fuldfører, så den fremstår som et flot akademisk nedslag og skaber af ny viden i et særligt felt. Derudover formidler den sit stof uden blokerende faglig arrogance og leverer en guide til praksis. Forskningen bliver i den forstand ikke blot akademiske konstateringer, men fungerer som manual til umiddelbar brug.
Litteraturen kan være det spejl, det litterære møde, hvor du møder dig selv. Hvor du skaber selverkendelse og danner din kulturelle identitet. En livslang proces, som er fælles for alle mennesker, hvor fiktionen kan ledsage dig og via et metalag kan hjælpe dig med de dejlige men også svære valg, du støder på i livet, som former dig som menneske.
Nadia Mansour taler i sin afhandling for, at også børn og unge med minoritetsbaggrund skal opleve repræsentationer af egne kulturelle erfaringer i børne- og ungdomslitteraturen.
“Kend dig selv”, sagde Sokrates. “Kend dig selv”, sagde Grundtvig. I en tale på Marielyst højskole den 4. november 1862 tog Grundtvig afstand til tvangsmæssig udenadslære og fremhævede, at det må være skolens fornemmeste opgave at bistå eleverne i den livslange proces, det er at lære sig selv at kende.
Han sagde: “faae at vide, baade hvad Menneske-Livet duer til, og hvordan de [eleverne] bedst kan bruge den Lodd og Deel, de har i Menneske-Livet, til Gavn og Glæde baade for dem selv og for hverandre”. Det kræver tekster, kulturelle artefakter, hvor vi genkender os selv. Det ved Nadia Mansour, og det forklarer hun på fornemmeste vis i sin ph.d., så det giver mening for de personer i skoleverden, som skal arbejde med fiktive tekster sammen med eleverne. “Minoritetselever anerkendes i deres identitetsudvikling gennem positive spejlinger af deres baggrunde”.
Læs hele Betina Falsings tale på www.ibby.dk.