Tarantino Roadtrip

Kathrine Assels
Jensen & Dalgaard 2020
117 sider

Maria på 14 har vilde, syrede drømme, og hun gør af og til noget, omgivelserne betegner som ”utilpasset”. Hendes forpinte sind fører hende ud på et roadtrip med sin lærers søn, som er en film af Tarantino værdig.

Kathrine Assels har igen begået en historie, hvor hun giver stemme til et skævt menneske. Maria er voldelig mod ting, dyr og mennesker, men det bliver fortalt, så det virker skræmmende ubevidst. Som noget, der bare sker, uden at Maria ser sig selv som ansvarlig. Det er rasende godt skrevet, så man både får sympati for fortælleren og ønsker sig langt væk fra hende på samme tid.

Marias mor står som en modsætning til sin datter. Moren er god ved dyr, men magter ikke det uperfekte, herunder Maria. Familien er nu heller ikke helt almindelig. Familiemedlemmers særheder bruges som kasteskyts i skænderierne mellem mor og far. Carporten er en presenning sporadisk sat op, og nogle brædder fra væggen i Marias værelse er blevet brugt til brænde. I soveværelset står flyttekasserne stadig, selv om man aner, at familien ikke er flyttet for nylig. Det antydes også, at der drikkes en del.

Kendere af Katrine Assels forfatterskab vil kunne se et mønster. Maria er en slags Ester (fra Mester Ester), som er blevet ældre og har fået moren fra Månen er en højttaler at leve med. Det er så uvirkeligt, at man kommer til at tænke på begrebet utroværdig fortæller, som bruges, når fortælleren skjuler (dele af) sandheden. Mod slutningen af Tarantino roadtrip finder læseren ud af, om den mistanke er begrundet eller ej.

Da en video med Maria deles anonymt på nettet, finder hun kun én soulmate. Det er SpaceCowboy, som bliver Marias redningsplanke, da hun går død i forsøget på at skrive en undskyldning for sin adfærd. Maria skriver det ene udkast efter det andet, mens hun springer frem og tilbage i sin fortælling om sin familie og den hændelse, hun skal undskylde. I øvrigt er det kun et udvalg af Marias tekster, hun viser til sin mor, og det er der gode grunde til.

Midt i det hele får vi 8 velformulerede problemer/fejl ved folkeskolen. For 14-årige Maria er folkeskolen kun noget, som skal overleves, indtil hun kan komme på gymnasiet, hvor livet efter hendes mening begynder.

Det er både tragisk og larmende morsomt på samme tid. Selve roadtrippet skal ikke beskrives her, men det indeholder mange elementer fra en klassisk Tarantino-film, som læseren kan gå på opdagelse i. Der hører endda en trackliste med, som kan findes enten på Spotify eller YouTube.

Trine May har lavet et gratis værkforløb, som bl.a. tager Marias folkeskolekritik alvorligt. Værkforløbet kan hentes på www.mayeriet.dk.